Topic: Gamma Ray Burst (Jund casual control-reanimator)

Jeg er fristet til å slå en liten vri på Solar Flare-decket. Siden Solar Flare er, hovedsakelig, et WUb control deck med reanimator-effekter, så lurte jeg på hvorvidt det gikk ann å spille et control deck med reanimator-effekter uten å spille hverken hvit eller blå (da disse er de store control-fargene) Jeg har tittet litt rundt på kort og Solar Flare deck, og jeg har kastet sammen noen kort i sort, grønn og rød for å se om jeg kan få det til uten for store kostnader.

GAMMA RAY BURST (Casual. Cookie hvis du forstår hvorfor jeg valgte det navnet)

Linky!

Forløpbi intet sideboard. Noen som har noen kommentarer eller forslag til kort som kan byttes inn i decket?

(Jeg har forøvrig sett litt på forskjellige kort som kanskje kan legges inn. I forhold til land så er Vivid-landene og Savage Lands ganske trege, så det kan ta litt ti å komme i gang. Med tanke på flerfargede land så er Tainted Wood og Tainted Peak ganske brukbare i et deck som bruker mye sort, skulle jeg tro, og Terramorphic Expanse/Evolving Wild kan brukes til å tynne ut decket - men samtidig så trenger jeg noen Vivid-land for å colour-fixe for å betale for flashbackkostnader. Er det noen som har noen guidelines til hvordan land kan/burde ballanseres?)

Re: Gamma Ray Burst (Jund casual control-reanimator)

Flott at du la det inn her. Målet er at vi kan få til litt diskusjoner rundt decker, strategier og lignende, gjerne på norsk. Blir det interesse utenfra, så kan vi sikkert legge opp til engelsk som sidestilt språk.

Da jeg så på decklisten din tenkte jeg umiddelbart "What ?". Bygge kontroll-deck uten blått og hvitt ? Okei, du skal ha en utfordring da. Når du legger inn en deckliste så er det en fordel å fortelle om din plan (Hvordan vinner du), kort som gir deg seier eller kombo/lock og eventuelle problem/utfordringer du ser i decket på nåværende tidspunkt. Å bygge budget betyr at du ikke vil kjøre de typiske turneringskortene og slik sett kan du bli overrasket over mulighetene i en deck som faktisk ikke koster skjorta. Det krever derimot at man spiller bra og ikke minst, vet hva som er en god starthånd, når en skal mulligane og eventuelt hvilke decker man har problem mot.
Legacy er stedet der man har muligheten til å komme med en billigdeck og faktisk gjøre det bra. Så, før jeg kommenterer mer, vil jeg gjerne høre mer om grunnen til en Solar-Flare, hva du mener er styrke/svakhet i deck og hvordan du vurderer kortene som foreløpig ligger i den. (Ja, jeg er lærer og jeg vil gjerne at folk skal forklare. Jeg holder en sterk knapp på konstruktivistisk tankegang der en lærer gjennom å bygge sin kunnskap og samtidig utvikle sin forståelse gjennom å bruke sitt eget språk).

---------------------------------------------------------------
D@GrK, the Scalpelexis

Re: Gamma Ray Burst (Jund casual control-reanimator)

OK, slik som jeg har forstått det så ligger styrken i et Solar Flare deck i at det bruker Control-erketyper til å kontrolere bordposisjonen sin, slik at motstanderen ikke kan klare å få stabilisert seg på bordet - og i tilleg så bruker det reanimator-effekter for å få store dyr som slår hardt ut på bordet uten å måtte bruke så mye mana, slik at man kan bruke det enkle dyret til å denge motstanderen i senk.

I denne stokken så er de store dyrene en Grave Titan og Sheoldred, the Whispering One. Grave Titan er stor og fin og gjør det stadig vanskeligere for motsanderen å blokke, og slår relativt hardere enn en Inferno Titan (6+2+2 heller enn 6+1+1+1, og vokser hver runde, som InfTitan ikke gjør) og koster ikke skjorta slik som en Primeval Titan. Sheoldred er på samme måte et stort fint dyr som slår hardt (og Swampwalk gjør at alle som spiller sort vil ha problemer med å blokke, så den kan drepe fort), og i tilleg så gjør den det, etter min forståelse, vanskelig for en motstander å stabilisere, fordi den tvinger ett offer hver runde. Og atpåtill så er den en god combo med resten av kortene.

Den første komboen jeg bygde inn i decket var Viridian Emissary + Altar's Reap; jeg kan blokke motstanderen mines dyr og bruke 1B for å få ett land og to kort; hvis motsanderen min ikke har dyr jeg må blokke så blir det 2 skade i runden, som ikke er så ille.

Eternal Witness er ellers et brukbart kort. Siden ett av de sterke kortene i alle format for tiden er Snapcaster Mage fordi den gjør at du kan bruke spells flere ganger, så tenkte jeg at Eternal Witness er en brukbar erstatning; med en gang den treffer bordet så kan jeg ta et annet kort opp på hånden min; Doomblade for å ta hånd om et dyr, Harmonize eller Altar's Reap for å trekke kort (Altar's Reap på Eternal Witness, for eksempel.), Acidic Slime eller Bamblecrush for å tå hånd om non-creature permanents, Hymn to Tourach for å hindre motstanderen min i å gjøre noe, etc. Den gjør rett og slett at jeg kan reagere raskt på det motstanderen min gjør - med fem mana (2GGB) så kan jeg Eternal Witness inn i en Doomblade for å ta hånd om et dyr selv om jeg ikke har Doomblade på hånden. Men den blir mer fleksible enn bare å slenge inn Go for the Throat, siden jeg også kan få opp andre kort jeg har brukt med den.

Hvis jeg faktisk klarer å få ut Sheoldred så gjør en Eternal Witness at jeg kan trekke trekke kort fra graveyard hver runde så lenge jeg klarer å bli kvitt den hver runde (Altar's Reap, blokking, etc.)

Acidic Slime er i decket for å tå hånd om non-creatures og å være en god blokker og angriper, p.g.a. deathtouch. Den kan spesielt reagere på enchantments (som er blandt rød og sorts svakheter) slik at jeg ikke vil kunne låses ned av kort som Oblivion Ring (en Go For the Throat på Sheoldred er en bagatell; en Oblivion Ring kan være ødeleggende.) Bamblerush er forsåvidt det eneste kortet i stokken min som kan brukes mot Planeswakers utenom creatures.

Harmoize er det for å trekke kort, som alltid er bra, og spesielt bra når jeg spiller kontroll, siden jeg må ha kort for å reagere på min mostanders. Handlinger. Hymn to Tourach var et kort jeg allerede hadde fire av, og som kontroll så gjør den at motstanderen min får begrensede handligsmuligheter, som hjelper meg å ha overhånd i spillet.

Mulch er ikke det beste kortet for å hente land, men siden jeg spiller med reanimator-effekter så tenkte jeg det ville være greit å faktisk kunne få dyr i graveyard, og dette er noe Mulch kan hjelpe til med (og er forsåvidt det eneste kortet som kan gjøre dette i dekket; Forbidden Alchemy er jo hovedsakelig Blå og jeg kan derfor ikke bruke det.)

Dash Hopes er igjen et kontroll-kort. Ja, motstanderen min kan velge hva de helst vil ha, men enten så mister de fem liv for to mana, eller jeg får et counterspell for to mana, uten å bruke blå. Det førstnevnte hjelper på lang vei mot å vinne, og sistnevnte begrenser min mostandaers handlingsmuigheter.

Win-condition er å bruke Dash Hopes, Hymn to Tourach og div. ødeleggelseseffkter til å ta kontrol over bordet og evt. brenne motstanderen min ned, slik at jeg kan spille/reanimere ut en Grave Titan og/eller Sheoldred for å denge dem til døde.

Problemer, osv.

Jeg er usikker på manabasen i stokken og kortfordelignen. Jeg er ganske sikker på at jeg har valgt forholdsvis gode kort, men jeg vet ikke hvor mange jeg trenger av hver; burde jeg kanskje droppe en Hymn for å få en Eternal Witness til, eller en ekstra Grave Titan (ulempen med disse kortene er at de koster mer), eller kanske ha færre Altar's Reap? Med tanke på dette så er det kortet jeg er mest usikker på Dash Hopes, siden jeg har lest både god og dårlig kritikk av muligheten for motstanderen til å velge. Men, desværre, det er et kort som er mest kraftig hvis jeg har mange og kan spille det tidlig i spillet og ofte, slik at motstanderen min enten tar mye skade eller ikke får spilt kortene sine - det at det koster BB hjelper ikke når jeg er usikker på manabasen min, men jeg har nå lest at dette er Solar Flare-type stokkers store svakhet; de ønsker UU i runde to for Mana Leak, 2W i runde tre for Oblivion Ring, 2WW i runde fire for Day of Judgement, osv., så dette er ikke et helt uventet problem, og siden jeg har grønn i stokken så er problemet forhåpentligvis redusert.

Hymn to Tourach er også et BB kort (og, forsåvidt, det eneste kortet som gjør stokken til en Legacy-casual og ikke Modern-casual stokk), men det er også veldig kraftig; for to mana så må motstanderen min kaste to kort, som gir meg en stor fordel, og jeg ønsker detfor å spille det - men hvis det viser seg at å ha så mange BB-kort ødelegger for manakurven min, så kan det byttes ut med Inquizition of Kozilek, Duress eller Despise, som alle bare koster B.

Kortene jeg ellers ikke er så sikre på er Harmonize og Bamblecrush. Begge koster 2GG, som igjen sliter litt på manabasen, men siden jeg spiller kontrol så er det å kunne trekke kort en fordel, og Bamblecrush er det eneste svaret jeg har på planeswalkers, så jeg er redd for at evnen min til å reagere vil sterkt begrenses hvis jeg tar noen av dem ut. (Men hittil så har jeg ikke klart å få prøvd ut stokken, da. Jeg mangler fortsatt landene i papirkopi så de må få proxykort.)

En tanke jeg har vurdert er å slenge in litt flere burn-spells, slik at jeg kan raskere tvinge motsanderen min ned i liv, som jeg har sett anbefalt for Junk-controll-decks, men jeg er forløbi usikker på hvilke kort jeg da skulle bytte ut, siden jeg allerede ligger på det litt ubehagelige 61 kort, og alle av dem synes jeg har en viktig eller nødvendig oppgave. (Siden jeg ikke er god på å balansere kortmengder så har jeg hovedsakelig sett på Solar Flare stokker og tenkt på hvilke kort som tilsvarer hvilke; 3 Blasphemous Act for 3 Day of Judgement, 4 Dash Hopes for 4 Mana Leak, osv.)

Svakhetene i stokken generelt er nok at den ikke er like god som en tilsvarende esper Solar Flare-stokk fordi jeg hovedsakelig bare har bygget en Solar Flare-stokk som ikke har like gode comboer; jeg har ikke Sun Titans for å hente opp Oblivion Rings, Phantasmal Images eller Snapcaster Magi for eksempel. (Jeg vurderte sånnsett Spitting Image med tanke på at da kan jeg klone Grave Titans, Acidic Slimes eller Eternal Witnesses, men Spitting Image er dyr, selv om grønn gjør at å ofre et land ikke er så ille. Enda mer på kanten er å slenge inn fire Darkmoor Salvage for å kunne mille meg selv og lage kopier av kort på battlefield, men jeg har ingen Darkmoor Salvage eller Spitting Image i samlingen min, ville hovedsakelig bygge med kort jeg allerede hadde, og har problemer med kortballansen.)

Jeg har forøverig en Kessig Wolf Run som er anbefalt i Jund-control, da for å legge ut land og kunne slå med et dyr for +X skade med trample; kanskje til og med en Inkmoth Nexus for å slå for Infect - men denne taktikken var anbeflat på gunnlag av at man hadde Primeval Titan i stokken, noe jeg ikke har siden kortet ikke akkurat er det billigste å få tak i. Kessig Wolf Run er jo forsåvidt noe jeg kunne tenkt med å bruke for å gjøre Grave Titan eller Sheoldred mye farligere og vinne raskere, men fordi jeg er usikker på manabasen så har jeg latt være å legge det inn.

Hovedsakelig ligger tankene jeg har rundt stokken i at jeg muligens kunne forbedre kortballansen, at det kanskje ville bli bedre med mer burn, og at manabasen kan gi med problemer.

Re: Gamma Ray Burst (Jund casual control-reanimator)

Takk for en fyldig beskrivelse. Her er et budget alternativ basert på mest discard og reanimate.

1 An-Havva Township
7 Forest
7 Mountain
2 Rupture Spire
7 Swamp
1 Tinder Farm
4 Faithless Looting
2 Animate Dead
2 Terminate
4 Blightning
2 Cultivate
2 Harrow
2 Rites of Flourishing
2 Ambition's Cost
1 Diabolic Tutor
1 Scion of the Ur-Dragon
4 Unburial Rites
1 Worm Harvest
1 Broodmate Dragon
2 Life's Finale
1 Steel Hellkite
1 Teneb, the Harvester
1 [mtg]Bladewing the Risen
1 Knollspine Dragon
1 Rune-Scarred Demon

Decken vil koste 25-30 $ og kan være bra nok om en er klar over styrke/svakhet.
Jeg føler din manabase blir litt ustabil og kan bli treg.
Dash Hopes og Hymn to Tourach sier egentlig at du kjører svart og det er ikke nok fetchspells til å sikre at du har BB tur 2 eller 3 for den saks skyld. Slik sett er Blightning et bedre alternativ. Dash Hopes kan funke i et deck med $kort som sikrer at du har kontroll fort. I en monosvart ville f.eks Dark Ritual kunne utrettet mirakler med fart og kontrol.
En veldig bra trekke kort og droppe i graveyard er Faithless Looting. Du kan lett få kjørt noen store gubber i GY og det får opp tempo i deck. Jeg har valgt å kjøre litt ekstra synergi med [mtg]Bladewing the Risen som gir en ekstra drage i spill. Ikke like bra som Sun Titan + Phantasmal Image , men ganske bra valuta for pengene.

---------------------------------------------------------------
D@GrK, the Scalpelexis

Re: Gamma Ray Burst (Jund casual control-reanimator)

Jeg fikk kastet sammen en http://deckbox.org/sets/204679 av Gamma Ray Burst på cockatrice her om dagen, hovedsakelig ved å få lagt inn noen bedre land og å bytte ut Bramblecrush med Maelstronm Pulse og spilte ett par runder mot ett Affinity-deck. Jeg synes i hvertfal at det gikk veldig bra; Golgari shock-lands med M10 Golgari dual-land og grønne Tainted-lands gir en meget god og stabil manabase. I tilleg så virket det på meg som om komboene jeg hadde lagt inn i stokken virket ganske bra (Hymn to Tourach + Eternal Witness gjorde at jeg klarte å spille den sammen Hymn to Tourach tre ganger på to runder fra graveyard, siden jeg hadde Sheoldred på bordet.)

Det var jo selvfølgelig ikke helt tanken at stokken skulle bli tre ganger (nesten $150!) så dyr av å måtte bruke Ravnica duals og Maelstrom Pulse, men når jeg synser litt så var det ikke Maelstrom Pulse som var drivkraften i decket, tross alt, og jeg klarte meg bra selv de gangene jeg ikke fikk ut shock-landene tidlig.

Nå spiller jeg jo ikke mer en casual, men jeg synes nå egentlig at jeg til stor grad har oppnådd spillbarhet med decket; det var morsomt å spille, og jeg klarte å oppnå god kontrol over spillefeltet med de kortene jeg hadde til rådighet uten å føle at jeg var avhenging av top-decking. Selv Dash Hopes virket akkurat som planlagt! Jeg har nå litt større tro på at det samme decket, selv uten Maelstrom Pulse og shock-lands, ikke vil være unspillelig, om det nå ikke kommer til å revulusjonere Legacy-formatet. tongue

Re: Gamma Ray Burst (Jund casual control-reanimator)

Ser ut som du ha fått tweaket opp og fått noen runder med spill under beltet. Det er bestandig et problem å sitte med en deck og fundere på hvor god den egentlig er. Kun en ting kan hjelpe og det er å spille mot decker og merke seg om matchup er god, dårlig eller 50-50. Jeg kjørte f.eks POX decket mot Enchantress og fant ut etter 3 spill hvilke spells jeg måtte få gjennom og hva jeg måtte fjerne til motstander. En par misplays gjorde at jeg tapte et spill og det lærer man av. Derfor er det uvurderlig kunnskap man får gjennom å spille mot så mye som mulig. Får du til en bra legacy deck, så avhenger det faktisk mye av metagame. Å spille casual legacy f.eks (Går det an ?) vil kunne gi mye utfordringer for nye spillere. Skal en fortelle om de mest typiske turneringsdeckene, så blir lista ganske lang. Hva man kan møte i non-competitive aka casual, vil kunne være morsomme decker med en syk måte å vinne på (Battle of Wits anyone ?) eller en forferdelig simpel burn deck som bare har til hensikt å drepe deg og kanskje din interesse for casual games i gamle format.

Minnes godt en tilfeldig battle på MODO (Magic Online with digital Objects). Ingen som spilte legacy, jeg tenkte, ok da, teste eldre format ? Logget på en vintage match og fikk oppleve en deck som ikke slapp meg til så mye. jeg mistet litt gnisten til å teste flere kamper mot slikt og fikk en kommentar:" Are you a newbie ?". Det gjorde sitt til at jeg fikk veldig avsmak for et format jeg knapt nok visste hvilke decker man kunne møte. Derfor er det grunnleggende viktig å bruke nettressurser, andre spillere, spørre og grave. Kanskje opplever du å få til en deck som funker bra. Det er mye mer verdt for deg som spiller enn å netdecke siste top 8 fra en GP eller PT.

Keep up the good stuff ! lol

---------------------------------------------------------------
D@GrK, the Scalpelexis